Dolfijn en volstruis in Afrika

13 augustus 2016 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

11 augustus
Vandaag begon de dag met een ontbijtje op bed. Helaas was het niet zo lekker en heb ik dus niet veel op. Daarna een stadswandeling door Graaff-Reinet. We begonnen bij het Reinet huis. Dit is een huis gebouwd als pastorie van de Nederlandse Gereformeerde Kerk tussen 1806 en 1812. Het is genouwd in de typische Kaaps-Hollandse architectuur stijl. Eerst is het in gebruik geweest als huis voor verschillende dominees en hun families. Daarna vanaf 1904 is het ook tijdelijk een tehuis geweest. In 1870 hadden ze hier een van de grootste wijngaarden van de wereld. Echt een heel indrukwekkend huis met een interessant museum erbij. Ik vond de tijd die we hadden om daar rond te kijken te kort. Ik had graag langer de tijd gehad. Het was namelijk erg interessant. De oude wijngaard en de spullen om wijn te maken, de oude rijtuigen (ambulance, lijkenwagen etc.), de oude spullen van artsen en tandartsen en ga zo nog maar even verder. Maar we moesten verder als we op tijd in Knysna wilde zijn voor de boottocht van vanmiddag. Dus gingen we verder voor nog een stop bij de kerk. Van buiten een mooie kerk, maar van binnen niet veel bijzonders. Een beetje kaal en koud. Graaff-Reinet zelf is een prachtig stadje. En eigenlijk alles is in de stijl van dat Reinet huis. Ik vond het echt jammer dat we er zo snel doorheen gingen.
Daarna weer een lange busreis naar Knysna. Vandaag heb ik kunnen lezen en soduko kunnen doen. Dus dat was best prima. Onderweg zijn we voor de lunch gestopt bij een winkelcentrum waar we inkopen konden doen voor morgen in het township. We mogen potloden en schriften etc uitdelen daar aan de kindjes. Dus ik heb een paar potloden om daar uit te delen gekocht. Ben benieuwd morgen.
Daarna verder naar het Knysna meer voor de boottocht. We hadden een mooi plekje gevonden in de zon. Maar helaas was dat aan de voorkant van de boot en was de zon aan de achterkant. Dus zaten we in de schaduw. Maar op zich nog warm genoeg. We gingen dus varen op de Knysna Lagoon. Dit is een meer dat open aan de oceaan ligt. De opening bevindt zich tussen 2 zandsteen kliffen die bekend staan als de 'Heads'. De British Royale Navy heeft deze haven entree ooit tot de gevaarlijkste entree van de wereld bestempeld. Op dit meer hadden we dus een vaartocht naar de entree. Helaas was het minder indrukwekkend dan we verwacht hadden. Maar ze hadden cocktails aan bord. Dus ik had lekker een pina colada. En op zich hadden we een mooi uitzicht en een mooi gekleurde lucht van de zonsondergang.

12 augustus
Vandaag begonnen we met een rondleiding door een township. Deze keer echt een wandeling met een gids. En onze gids was Hazel. Een wat dikkere dame met een grote mond die erg gezellig was. Ze woonde zelf ook in het township en wist daarom veel. En ze haf veel humor, wat het ook erg leuk maakte. Zo riep ze om de 10 min "we have to hit the road before the road hits is!". We liepen rond door de township en dat is wel indrukwekkend. Al die krotjes en de dieren die daar allemaal los rondliepen. En de wc staan buiten in aparte huisjes. Meestal een gat in de grond, maar er staan verspreid een paar wc die de overheid heeft geplaatst en dit zijn doorspoel toiletten. Maar deze moeten ze met veel man delen. Net als het schone water, voor deze hele township van 70.000 mensen was er maar 1 waterpunt met schoon drinkwater. Bizar toch?!
We gingen ook langs bij 2 scholen, een basisschool en een peuter / kleuterschool. Echt heel erg schattig. Eerst de basisschool. Dit was een roze gebouw midden in de township. Hier hingen allemaal kleine rugzakjes aan haakjes en je hoorde de kinderen al liedjes zingen. Hazel ging de leraren vragen of ze tijd hadden om een liedje te zingen. Dat hadden ze. Dus in polonaise kwamen allemaal kindjes aangelopen uit verschillende lokaaltjes. Ze stelde zich netjes op en begonnen een liedje te zingen. Daartegenover stond dat wij daarna ook een liedje moesten zingen. Dit hebben we gedaan: in de maneschijn. Met danste erbij natuurlijk. Daarna zette we nog bader Jacob in, in canon. En die kindjes hadden op hetzelfde melodietje ook een liedje en die begonnen ze ook mee te zingen. Echt heel mooi. Waarschijnlijk als ik de opname terug hoor niet, maar op dat moment wel. Daarna hadden we de mogelijkheid even in de klaslokaaltjes rond te kijken en om onze gekochte spullen uit te delen. Ik had potloden en heb verschillende kinderen een potlood gegeven. Anderen hadden ook schriften en pennen en stiften. Hier waren de kinderen heel blij mee. En door deze tour te boeken droegen we überhaupt al bij aan het schoolsysteem van de township. Want de kosten van de tour werden allemaal hieraan besteed. Daarna gingen we nog naar de kleintjes op de peuter/kleuterschool. Zo lief. Ik liep een klaslokaal binnen waar nog niemand anders was. Wat foto's gemaakt van de kindjes. Daarna heb ik mijn camera afgegeven en ging ik bij de kindjes op de grond zitten. Een voor een kwamen ze dichter bij mij zitten, tot ik helemaal omringd was. Super schattig. Ook leuke foto's geworden. Maar toen we verder moesten lieten de kinderen me niet zomaar gaan. Ze gingen aan mijn armen en benen, haha. Na ze allemaal een knuffel/high five te hebben gegeven lieten ze me eindelijk los en gingen ze weer in een kringetje om de juf zitten. Nog een laatste keer gezwaaid en toen gingen we verder. We mochten nog bij Hazel in haar huis komen kijken. Heel bijzonder. Zij woonde in een iets groter krotjes, maar woonde hier met zijn 9en. Haar 2 kinderen, haat broer, haar zus met 2 kinderen etc. En dat huisjes was niet veel groter dan onze woonkamer thuis. Maar op zich hadden ze het niet slecht, ze hadden een wasmachine en tv en koelkast. En niet onbelangrijk: stroom. Dat hebben namelijk veel hutjes niet. Heel bijzonder om eens zo'n huisje van binnen te zien. Daarna gingen we terug naar de bus.
We hadden even tijd om iets te drinken en om eten te kopen voor op de boot. Deze zou namelijk vertrekken om 12 uur. Ik had een lekker broodje gekocht. Deze heb ik snel op de boot zitten oppeuzelen, net voor we het water op gingen. Maar voor we in de boot mochten moesten we eerst een reddingsvest aan en kregen we uitleg. We moesten blijven zitten tenzij de gids zei dat er mochten gaan staan voor foto's. En toen konden we gaan. Ik nog gevraagd of we ook dolfijnen gingen zien, want hoe cool walvissen ook zijn, die had ik al eens gezien en dolfijnen niet. Maar de gids zei dat die kans erg klein was en dat we ze waarschijnlijk niet zouden zien. Dus ik dacht, dat zal wel hetzelfde zijn als met het luipaard en dan zal ik die niet zien. Maar ach, walvissen zijn ook super tof. Toen iedereen in de boot zat konden we vertrekken. Ik zat helemaal voor in de boot. Dat wilde ik graag. Ik had heel even spijt toen we het water in werden geduwd door de tractor. De eerste 2 grote golven gingen namelijk zo over de voorkant van de boot en kregen we in ons gezicht op de voorste rij. Gelukkig had ik mij camera op schoot en de poncho daarover heen en over mijn tas. Die stond echter wel op de grond en was toch redelijk net. Maar daar zat niet veel belangrijks in dus maakte niks uit. En toen ging de motor aan en konden er opweg. We gingen heel snel. En quess what?! Nat 20 min kwamen we iets tegen. Of tenminste, de gids had iets gespot. Dus win op volle snelheid daar naartoe. Was het een hele groep dolfijnen!!! Echt wel een stuk of 100. En ze waren overal. Voor de boot, achter de boot en aan beide kanten. Echt zo mooi! Overal waar je keek springen dolfijnen uit het water. En echt ook zo dicht langs de boot. Zo bijzonder. En echt zeldzaam volgens de gids, we hadden erg veel geluk. Ik had echt kippenvel. Een van de gaafste dingen die ik ooit heb meegemaakt!
We hebben een tijdje met de dolfijnen mee gevaren tot de in aanvallinie op het eiland afgingen, in een grote lange lijn naast elkaar allemaal. Waarschijnlijk hadden ze vis gevonden die ze gingen vangen. Toen hebben we dolfijnen achter gelaten en gingen we op zoek naar de walvissen. Uiteindelijk kwamen de dolfijnen wel nog een keer langs. Ik had er alleen niet goed over nagedacht. Mijn sd kaart in mijn camera was bijna vol en dus moest ik nog foto's gaan verwijderen midden op zee. De mooie foto's heb ik nog! Maar doordat je dan gefocust bent op je beeldscherm en de boot blijft dobberen, kreeg ik wel wat last. Dus daarna goed naar de horizon kijken en dan ging het wel weer. Er was wel een Duits meisje, niet uit onze groep die ontzettend zeeziek was. Maar van tevoren was ze nogal arrogant aan het doen en dus was het boontje komt om zijn loontje.
Maar op een gegeven moment legde ze de boot stil en moesten we allemaal mee gaan zoeken of we iets zagen. En daar dobberde we dan. Dit vond ik wel erger dan het over de golven heen klappen van de boot wanneer we vooruit gingen. Niet dat ik echt misselijk en zeeziek werd. Maar ik moest wel goed om me heen blijven kijken en had een raar gevoel onder in mijn buik. Na even dobberen gingen we nog ergens anders dobberen. En wat denk je? Geen walvissen :(
Dus vaarden we terug naar land en hebben we nog zeehonden gezien. Natuurlijk ook leuk. En mijn dag kon al niet meer stuk na al die dolfijnen!
Daarna reden we terug naar Knysna en mochten we gaan winkelen in de stad. Heel gaaf. 2 uur vrij om lekker souvenirs te kopen. Ik heb wel enkele dingen gekocht. Ik heb een hele mooie boekensteun gekocht. Van een nijlpaard. In een winkeltje gewoon. Daar kun je meestal niet afdingen. Maar ik stond ernaar te kijken en toen ze het vroeg zei ik gewoon eerlijk dat ik hem mooi vond maar toch te duur. Toen zei ze dat er over de prijs konden onderhandelen en uiteindelijk heb ik hem voor 30 rand minder. Ook hebben we daar een boekje gekocht. Een verhaaltje in het Zuid Afrikaans met Engelse vertaling erbij. Echt heel grappig. Ik ben nog op zoek naar het leuke peper en zout stelletje, maar gisteren kreeg ik er geen goede prijs voor bij de kraampjes. Nou ja, dan niet. Misschien lukt het nog en anders niet. Na deze souvenirs hoop ik dat het echt zo is dat je bij emirates 2 tassen kunt inchecken. Want anders krijg ik alles niet mee. Ik mag wel 30 kg meenemen en op de heenweg zat ik op 18. Dus qua kilo's zou het moeten lukken ;)

13 augustus
Vandaag hadden we een korte reisdag naar Oudshoorn. Hier gingen we naar een struisvogel (ook wel volstruis op zijn Zuid Afrikaans) boerderij. Eerst een kopje thee en toen begon de rondleiding. We kregen eerst uitleg over struisvogels. Vroeger werden ze gefokt voor hun veren waar kleding van gemaakt werd. Tegenwoordig worden ze meer gefokt voor hun vlees en voor leer. Het leer van een struisvogel is het 2e sterkste leer van de wereld. Het sterkste is dat van de kangoeroe. Hier op de boerderij leven de struisvogels ongeveer 14 maanden. In het echt kunnen ze 50-60 jaar oud worden. De eerste struisvogels van de boerderij (Adam & Eve) waren 40 en 42 jaar oud. Een struisvogel legt normaal gesproken om de dag 1 ei tot hun best vol is (10 eieren). Maar omdat de boeren de eieren weghalen leggen ze er meer. Het broedseizoen was van augustus tot maart en dus legt een vogel op de boerderij gemiddeld 110 eieren. Deze eieren worden in de broeikas gelegd en na 2 weken wordt gekeken of er een embryo in zit. Dit doen ze door het ei in een donkere kamer op een lamp te leggen. Dan licht het ei op en kun je zien of er een embryo in zit. Na 42 dagen of 6 weken komt er dan een baby struisvogel uit. Na de uitleg gingen we naar buiten. We kwamen eerst bij een dwergstruisvogel. Dit was een struisvogel met erg korte beentjes. Deze legde geen eieren en kan zich daarom niet voortplanten. En in het wild worden ze vaak opgegeten omdat ze niet snel kunnen rennen. Ik denk dat ze een klein foutje van de natuur zijn.
Daarna kwamen we bij Betsie. Met Betsie mochten we knuffelend op de foto. Dat heb ik natuurlijk gedaan. Helaas zijn de foto's niet helemaal gelukt. Veel te donker. Nadat alle vrouwen die wilde knuffelend op de foto stonden, mochten de mannen in een rij in het verblijf van Betsie gaan staan. Zij zouden een kusje krijgen van Betsie. Ze kregen een brokje in hun mond en dan kregen ze een kusje. Maar het was geen lief, zacht kusje. Het zag er erg lomp en pijnlijk uit. Ik heb het op film!
Daarna gingen we door naar de arena waar ze gingen voordoen Hoe je op een struisvogel kon rijden. Het zag er niet comfortabel uit. Wij hebben het niet gedaan omdat het schijnbaar toch niet goed is voor de beesten. Aan de ene kant jammer, had het wel eens willen proberen. Maar als het slecht is voor de dieren alleen maar goed dat we het dan niet doen. Na de demonstratie gingen we verder naar de jongere struisvogels. Deze mocht je voeren. Echt heel apart om eens mee te maken. Je kreeg een bak met voer in je handen en moest dan achteruit lopen en voor het hek gaan staan. Vanuit alle kanten kwamen dan struisvogel hoofden om je heen. Echt mega cool. Ook wel beetje eng. Echt charmant zijn de foto's ook niet, maar wel heel leuk!
Na de struisvogels gingen we naar de Cango grotten. Eerst daar geluncht en toen de grotten in. Leuk, maar niet super spectaculair. Al vaker gezien en dit was niet extra bijzonder. Toen waren er om half 4 in het hotel. Ben nog een stukje gaan wandelen maar alle winkels waren dicht. Erg jammer. Anders had ik misschien nog wel zo'n gaaf struisvogelei gekocht..